مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تولید بیودیزل با استفاده از ...
عنوان تولید بیودیزل با استفاده از روش ترانس استریفیکاسیون، کاتالیست بر پایه کربن از روغن‌های آفتابگردان، جلبک و پسماند آشپزی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها بیودیزل، ترانس استریفیکاسیون، روغن آفتابگردان، روغن پسماند آشپزی، روغن جلبک، کربن فعال
چکیده رشد جمعیت جهان، صنعتی شدن و پیشرفت‌های فنی تقاضا برای انرژی را افزایش داده است. منابع محدود سوخت‌های فسیلی و مشکلات آن‌ها مثل آلودگی هوا، انتشار گازهای گلخانه‌ای و متعاقبا گرم شدن کره زمین، به تلاش‌ها برای یافتن منبع انرژی جدید افزوده است. بیودیزل سوختی تجدیدپذیر و جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی است. متداول‌ترین روش برای تولید بیودیزل ترانس استریفیکاسیون است که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. در این کار، کاتالیست ناهمگن اکسید پتاسیم نشانده شده بر روی کربن فعال از خاک اره و با روش پیرولیز سنتز شد. کاتالیست سنتز شده به وسیله روش‌های FTIR، SEM، XRD، ASAP و TGA مورد شناسایی قرار گرفت. اثرات شرایط عملیاتی سنتز بیودیزل به وسیله کاتالیست K2O/Carbone active شامل دما و زمان واکنش، مقدار متانول به روغن و مقدار کاتالیست به وسیله نرم افزار طرح آزمایش نسخه 11 بررسی شدند. شرایط عملیاتی بهینه به این صورت تعیین شدند: دمای واکنش ℃ 65، زمان h 6، نسبت مولی متانول به روغن 5/1:19، مقدار کاتالیست wt% 5/3. در این شرایط بازده سنتز بیودیزل 67/98% از روغن آفتابگردان، 27/93% از روغن پسماند آشپزی و 67/93% از روغن جلبک اسپیرولینا به دست آمد. ویژگی‌های بیودیزل سنتز شده با استانداردهای ASTM D6751 و EN 14214 مطابقت داشت.
پژوهشگران فرانک اخلاقیان طاب (استاد راهنما)، راحله شاکری (استاد مشاور)، سیروان محمدی آذر (استاد مشاور)، میلاد خالدیان (دانشجو)