مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تلفیق آمار زمینی و گوگل ارث ...
عنوان تلفیق آمار زمینی و گوگل ارث جهت برآورد زیست توده و ذخیره کربن درختان بلوط ایرانی (Quercus branti Lindl) (مطالعه موردی: منطقه دادآّباد خرم آباد)
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده در مجلات علمی
کلیدواژه‌ها بلوط ایرانی، روابط آلومتریک محلی، زیست توده، روش های غیرمخرب، Google earth.
چکیده جنگل­های زاگرس سطح وسیعی از جنگل­های کشور را به خود اختصاص داده­اند و نقش مهمی را در حفاظت خاک و ذخیره آب­های زیرزمینی و دیگر خدمات اجتماعی-اقتصادی ایفا می­کنند. جنگل‌ها نقش مهمی در ذخیره طبیعی کربن در مقیاس جهانی داشته و حفاظت از آن­ها یکی از استراتژی‌های مهم و پایدار برای مقابله با گرمایش جهانی است. به­همین خاطر مدیریت پایدار این عرصه­ها نیازمند اطلاعاتی جهت درک و پیش­بینی تغییرات این جنگل­ها دارد. این تحقیق با هدف برآورد زیست­توده و مقدار ذخیره کربن روی زمین درختان بلوط ایرانی که از مهم­ترین عناصر جنگل­های زاگرس هستند، با استفاده از تلفیق اطلاعات زمینی و تصاویر Google earth انجام شد. طبق نتایج مطالعه قبلی در این منطقه قطر متوسط تاج متغیر مناسب برای برآورد زیست­توده گونه بلوط ایرانی بوده که به این منظور قطر متوسط تاج درختان بلوط ایرانی منطقه دادآباد لرستان در سطحی معادل 488 هکتار، با استفاده از تصاویر گوگل ارث و به وسیله نرم­افزار ImageJ اندازه­گیری شد. نتایج نشان داد که مقدار زیست­توده روی زمین برای گونه بلوط ایرانی 68/9 تن در هکتار بود. همچنین مقدار ذخیره کربن برآورد شده برای جنگل­های بلوط منطقه دادآباد لرستان برابر با 427/6 تن در هکتار بدست آمد. نتایج این مطالعه و مقایسه آن با مطالعات دیگر نشان داد که روش­های غیرمخرب مثل سنجش از دور و استفاده تصاویر ماهواره­ای و تلفیق آن­ها با روابط آلومتریک محلی، امکان تخمین میزان زیست­توده و کربن ذخیره شده در سطوح وسیع را با دقت مناسب امکان­پذیر می­سازد.
پژوهشگران نقی شعبانیان (نفر پنجم)، کامبیز ابراری واجاری (نفر چهارم)، حامد نقوی (نفر سوم)، جواد سوسنی (نفر دوم)، محسن یوسفوند مفرد (نفر اول)