مشخصات پژوهش

صفحه نخست /مطالع هی جامع فسیل شناسی و ...
عنوان مطالع هی جامع فسیل شناسی و بایوزوناسیون سازند گرو در حوض هی زاگرس براساس فرامینیفرهای پلانکتون، نانوفسیل های آهکی و داینوسیست ها
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده در مجلات علمی
کلیدواژه‌ها بیواستراتیگرافی ، سازند گرو ، فرامینفرهای پلانکتون ، نانوفسیل های آهکی ، داینوسیست ها
چکیده سازند گرو یکی از سنگ های منشاء حوضه نفتی زاگرس در کرتاسه زیرین به شمار می رود که بیشترین گسترش را در زون زمین شناسی لرستان داراست. جهت انجام مطالعات تعیین سن و افزایش دقت چارچوب های زیست چینه نگاری موجود، سه گروه فسیلی فرامینفرهای پلانکتون، نانوفسیل های آهکی و داینوسیت های این سازند در 25 برش مختلف حوضه زاگرس مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج حاصل از مطالعه فرامینیفرهای پلانکتون، در مجموع 16 زون و 4 ساب زون شناسایی گشت که گویای سن بریازین تا سنومانین پایانی برای سازند گرو می باشند. همچنین جوامع نانوفسیلی شناسایی شده در سازند مذکور نیز منجر به شناسایی 10 زون و هفت ساب زون برمبنای زون بندی NC [1] و هفت زون و چهار ساب زون برمبنای زون بندی CC [2] شد که آنها نیز سن بریازین تا سنومانین را برای سازند تایید می کنند. این سازند در بیشتر برش های مورد مطالعه از نظر جوامع داینوسیستی تهی بوده و تنها در چند برش، در بازه زمانی بارمین پایانی-آپتین، حضور گونه هایی از داینوسیست ها به ثبت رسید که آنها را می توان قابل قیاس با زون داینوسیستی Odontochitina operculata Oppel Zone [3] دانست. براساس ترکیب نتایج حاصل در این مطالعه سن بریازین سنومانین برای سازند گرو به اثبات می رسد. همچنین دو زمانه بودن سازند گرو در مرز زیرین و با شدت بیشتر در مرز بالایی آشکار گردید.
پژوهشگران اعظم ماهانی پور (نفر پنجم)، مهدی صرفی (نفر چهارم)، محسن یزدی مقدم (نفر سوم)، محمد شریفی (نفر دوم)، ابراهیم قاسمی نژاد (نفر اول)