مشخصات پژوهش

صفحه نخست /سنتز و شناسایی کمپلکس های ...
عنوان سنتز و شناسایی کمپلکس های فلزی لیگاندهای 2-پیرول ایمین و 2-آمینو تیو بنزآمید نشانده شده روی مزوحفره ی مغناطیسی MCM-41 و بررسی فعالیت کاتالیزوری آن ها در برخی واکنش های آلی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها MCM-41، نانو ذرات مغناطیسی، کمپلکس های فلزی عامل دار شده،
چکیده در این رساله، کمپلکس های فلزی عامل دار شده بر سطح نانوحفرات MCM-41 مغناطیسی سنتز شدند. برای این منظور ابتدا نانو ذرات مغناطیسی Fe3O4 به عنوان هسته و ماده ی مزوحفره MCM-41به عنوان پوسته ( با استفاده از CTAB به عنوان قالب و TEOS به عنوان منبع سیلیکا ) سنتز می شود. در مرحله ی بعد سطح نانو ذرات MCM-41 مغناطیسی (Fe3O4@ MCM-41) تهیه شده به منظور امکان برهم کنش های بعدی و همچنین افزایش پایداری توسط (3- آمینوپروپیل) تری اتوکسی سیلان یا(3-مرکاپتو پروپیل) تری متوکسی سیلان عامل دار شد. در ادامه از برهم کنش های گروه های آمینی و تیول ثثبیت شده بر سطح Fe3O4@ MCM-41 با 2- پیرول کربالدهید و ایزاتوییک انیدرید لیگاندهای پیوند شده به نانوذرات مغناطیسی Fe3O4@ MCM-41 سنتز شدند. نهایتاً از واکنش این لیگاندهای سنتز شده و نمک های فلزی پالادیوم، نیکل، وانادیوم و مس کمپلکس های پیوند شده به نانوذرات مغناطیسی Fe3O4@ MCM-41 سنتز شدند. نانوکاتالیزگرهای مغناطیسی سنتز شده توسط تکنیک های مختلفی مانندFT-IR XRD, TEM, VSM, SEM, EDS, ICP-OES,و AAS مورد شناسایی قرار گرفتند. باتوجه به اهمیت غیر قابل انکار بای فنیل ها، بوتیل سینامات ها، سولفیدها، سولفوکسیدها، دی سولفیدها، پلی هیدروکینولین ها و تترازول ها، فعالیت کاتالیزگری کمپلکس های پیوند شده به نانو ذرات مغناطیسی Fe3O4@ MCM-41 در واکنش های سنتزی این ترکیبات مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان دهنده ی فعالیت قابل توجه این کاتالیزگرها می باشد. نانوکاتالیزگرهای سنتز شده به راحتی در پایان واکنش بازیافت و مورد استفاده ی مجدد قرار گرفتند و محصولات با بازده و خلوص بالایی به دست آمدند.
پژوهشگران آرش قربانی چقامارانی (استاد مشاور)، فرشید قربانی چقامارانی (استاد راهنما)، محسن نیکورزم (استاد راهنما)، زهرا عرفانی (دانشجو)