مشخصات پژوهش

صفحه نخست /احیا فوتوکاتالیستی کارآمدکروم ...
عنوان احیا فوتوکاتالیستی کارآمدکروم شش ظرفیتی با استفاده از نانوکریستال های تثیبت شده ZnO تحت تابش نور UV : اثر هم افزایی زئولیت HZSM-5 به عنوان پایه
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده در مجلات علمی
کلیدواژه‌ها نانوچندسازه، کروم شش ظرفیتی، ZnO/HZSM-5 ، فرایند فوتوکاتالیستی
چکیده فرایندهای فوتوکاتالیستی به عنوان یک روش کارآمد می تواند برای تصفیه فاضلاب های حاوی فلزات سنگین به کار گرفته شود. مطالعه حاضر با هدف سنتزنانوکاتالیس ت Z nO برپایه HZSM-5 و بررسی ویژگی فوتوکاتالیستی آن درکاهش موثر (Cr(VI انجام پذیرفت. نانوچندسازه ZnO/HZSM-5 به روش آب گرمایی/تلقیح سنتز شد و ماهیت آن با روش های XRD،FESEM،EDX و BET مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه های به دست آمده از تجزیه XRD وجود ZnO و HZSM-5 را به عنوان فاز بلوری در ساختار نانوچندسازه تأیید کرد. تصویر FESEM نشان داد نانوذرات ZnO به صورت یکنواخت در سطح زئولیت پخش شده است. تأثیر pH و غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی بروی فرایند مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه ها مشخص کرد که کارایی حذف کروم شش ظرفیتی با کاهش pH و غلظت اولیه کروم افزایش می یابد. در نهایت نتیجه های به دست آمده از بررسی سینتیک نشان داد که با افزایش pH از 3 به 7 ثابت سرعت واکنش از 019 / 0 به 007 / 0 بر دقیقه کاهش می یابد و فرایند از واکنش های شبه درجه یک پیروی می کند. بنابراین، فرایند فوتوکاتالیستی با استفاده از نانوچندسازه ZnO/HZSM-5 م یتواند به عنوان یک روش موثر و سازگار با محیط زیست به منظور تصفیه ی فاضلاب های حاوی مقادیر بالای کروم شش ظرفیتی مورد استفاده قرار گیرد.
پژوهشگران اشرف مظاهری تهرانی (نفر چهارم)، روح اله دهقانی (نفر سوم)، محمد باقر میران زاده (نفر پنجم)، فرهاد رحمانی چیانه (نفر دوم)، محسن حقیقی (نفر اول)