مشخصات پژوهش

صفحه نخست /مدیریت گل جالیز مصری ...
عنوان مدیریت گل جالیز مصری (Phelipanche aegyptiaca (Pers.) Pomel) با استفاده از کود شیمیایی در گوجه فرنگی ( Solanum lycopersicom L.)
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده در مجلات علمی
کلیدواژه‌ها گل جالیز مصری، گوجه فرنگی، کود شیمیایی، سولفات آمونیوم، فسفات آمونیوم و اوره.
چکیده به منظور بررسی اثر چند نوع کود شیمیایی بر کنترل گل جالیز در گوجه فرنگی، پژوهشی در بخش تحقیقاتی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران طی سالهای 1387 و 1388 در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با چهار تکرار اجرا شد. تیمارها شامل کودهای اوره، نیترات آمونیوم و فسفات آمونیوم هر یک در مقادیر 150 و 300 کیلوگرم در هکتار و سولفات آمونیوم در مقادیر 250 و 500 کیلوگرم در هکتار بود. نتایج بدست آمده نشان داد که تیمارهای سولفات آمونیوم 250 کیلوگرم در هکتار و فسفات آمونیوم 150 کیلوگرم در هکتار بهترین عملکرد گوجه فرنگی داشتند و از نظر آماری با تیمار بدون گل جالیز تفاوت معنی داری نداشتند. تیمارهای فسفات آمونیوم و اوره 150 کیلوگرم در هکتار و سولفات آمونیوم 250 کیلوگرم در هکتار نیز بیشترین وزن خشک اندام هوایی و ریشه گوجه فرنگی و نیترات آمونیوم 150 و 300 کیلوگرم در هکتار کمترین مقدار وزن خشک را داشتند. وزن خشک اندام هوایی و غده گل جالیز در تیمارهای فسفات آمونیوم 150 و 300 کیلوگرم در هکتار بیشترین مقدار نسبت به شاهد بود و نیترات آمونیوم 150 و 300 کیلوگرم در هکتار کمترین مقدار نسبت به شاهد بود. به طورکلی به دلیل کاهش اتصال و رشد گل جالیز در تیمار سولفات آمونیوم 250 کیلوگرم در هکتار، عملکرد و سایر صفات مورد بررسی گوجه فرنگی در این تیمار افزایش معنی داری نشان دادند.
پژوهشگران مهدی مین باشی معینی (نفر پنجم)، حمید رحمیان مشهدی (نفر چهارم)، محمدرضا جهانسوز (نفر سوم)، حسن علیزاده (نفر دوم)، سیروان بابائی (نفر اول)