مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تعیین LC50 و بررسی اثرات سمیت ...
عنوان تعیین LC50 و بررسی اثرات سمیت حاد و مزمن کلوئید نانوذرات نقره بر بافت شناسی کبد و آبشش در ماهی آفانیوس گورخری (Aphanius dispar)
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها کلوئید، نانوذرات نقره، غلظت کشنده میانی، بافت شناسی، کبد، آبشش، ماهی آفانیوس گورخری.
چکیده روند رو به رشد تولید و مصرف نانو مواد، احتمال ورود آنها را به زیستگاه آبزیان افزایش می دهد، لذا شناخت اثرات سمی این مواد بر آبزیان بسیاری حائز اهمیت است. این مطالعه به منظور برسی اثرات سم شناسی کلوئید نانوذرات نقره بر ماهی آفانیوس گورخری در قالب دو آزمایش حاد و مزمن انجام گردید. طی 69 ساعت انجام و تلفات ماهیان پس از ،OECD آزمایش سم شناسی حاد طبق استاندارد شماره 302 00 و 50 میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره، هر 30 ساعت ،20 ،30 ،00 ، رویارویی با غلظت های 0)شاهد(، 5 یکبار ثبت شد و داده های بدست آمده به کمک نرم افزار پروبیت آنالیز گردید.در آزمون سمیت مزمن ماهیان به منظور بررسی اثرات بافتی ایجاد شده بوسیله کلوئید نانو ذرات نقره بر روی بافتهای کبد و آبشش، 3 و 0 میلی گرم بر لیتر قرار داده ،0 ،0/5 ،0/ ماهیان به مدت 30 روز در معرض غلظت های 0 )شاهد(، 35 30 میلی گرم / شدند. بر اساس نتایج بدست آمده، مقدار غلظت کشنده میانی 69 ساعته کلوئید مذکور، 393 در لیتر بدست آمد. در آزمایش مزمن ماهیان قرارگرفته در معرض غلظت های مختلف، درجات مختلفی از ضایعات بافتی را نسبت به تیمار شاهد نشان دادند. بافت شناسی آبشش عوارض زیادی از جمله هایپرپلازی، چسبیدن تیغه های ثانویه و بلند شدن اپیتلیال نسبت به شاهد مشاهده شد. در بافت کبد عوارضی چون واکوئله شدن سلول های کبدی، افزایش تجمع گلبول های قرمز و افزایش سلول های رنگدانه ای نسبت به تیمار شاهد مشاهده گردید. با توجه به دوز غلظت کشنده میانی به دست آمده و طبق سیستم هماهنگ طبقه بندی و برچسب گذاری موادشیمیایی، کلوئید نانو نقره مورد مطالعه برای ماهی مذکور )GHS( جهانی جزو گروه 2 حاد طبقه بندی می شود و این ماده خساراتی را در بافت های کبد و آبشش ایجاد می کند و استفاده از آن ها در سیستم های آبزیان باید تحت نظارت دقیق باشد. در نتیجه بر اساس قوانین استاندارد اتحادیه اروپا، حضور این ماده در محیط زیست این ماهی مضر بوده و در دراز مدت می تواند اثرات نامطلوبی بر بوم سازگان آبی داشته باشد.
پژوهشگران سید علی جوهری (استاد مشاور)، ایمان سوری نژاد (استاد مشاور)، میر مسعود سجادی (استاد راهنما)، ساجده مزارعی (دانشجو)