مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی تحلیلی روند تغییرات ...
عنوان بررسی تحلیلی روند تغییرات عناصر موثر در طبقه بندی کیفیت آب رودخانه ها از نظر کشاورزی و آبیاری (مطالعه موردی: رودخانه گاوه رود ، کردستان)
نوع پژوهش مقاله ارائه شده کنفرانسی
کلیدواژه‌ها مهندسی رودخانه، مدیریت منابع آب، کیفیت آب، آبیاری، کشاورزی، رودخانه گاوه رود، کردستان
چکیده بهره برداری بهینه از منابع آب و مدیریت کیفی ساماندهی رودخانه ها در دهه های گذشته مورد توجه پژوهشگران و سیاستگذاران بخش آب قرار داشته است. مدیریت کیفی یکی از بخش های مهم مدیریت جامع منابع آب بوده که ارتباط بین منابع آب و محیط زیست را برقرار می کند. هدف از این مقاله، بررسی روند تغییرات عناصر موثر در تعیین کیفیت آب رودخانه گاوه رود طی دهه 70- 80 و همچنین مقایسه این عناصر با جدول طبقه بندی کیفیت آب برای آبیاری (دانشگاه کالیفرنیا)، و طبقه بندی ویل کوکس می باشد. نتایج نشان داد که مقادیر نسبت جذب سدیم، PH و هدایت الکتریکی در این مدت تغییرات یکنواختی داشته است. اما مقدار غلظت املاح محلول با افزایش دبی آب، کاهش نشان داد. روند تغییرات آنیون ها و کاتیون ها نیز به گونه ای بود که مقادیرسولفات، کلر و سدیم تغییرات کم و یکنواختی داشته در صورتی که تغییرات قابل توجهی در مقدار کلسیم و بی کربنات مشاهده شد. در پایان معلوم گردید که آب رودخانه گاوه رود از نظر کشاورزی طبق نمودار ویل کوکس جزو آبهای باکیفیت خوب به شمار رفته و از نظر آبیاری نیز طبق جدول دانشگاه کالیفرنیا مشکل خاصی مشاهده نگردید.
پژوهشگران رضا علی پور (نفر پنجم)، بهنام شیرزادی (نفر چهارم)، حیدرعلی کشکولی (نفر دوم)، عطااله شیرزادی (نفر سوم)، بهروز مهدی نژادیانی (نفر اول)