مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ارزیابی عملکرد ابزار دقیق ...
عنوان ارزیابی عملکرد ابزار دقیق برخی از سدهای بتنی کشور و مقایسه نتایج آن با نتایج تحلیل بر گشتی (مطالعه موردی )- ( رشته مهندسی عمران گرایش سازه)
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها ندارد
چکیده

ارزیابی و بررسی رفتار سدهای بزرگ همیشه به عنوان یکی از مباحث مهم دنیا مطرح بوده است. بنابراین،نصب ابزار رفتارنگاری در پی و بدنه سدها بسیار مهم و ضروری می باشد. ابزار دقیق تجهیزاتی هستند که رئی بدنه سدها نصب شده و پارامترهای مورد نیاز را اندازه گیری می کنند. این پارامترها ممکن است شامل مقادیر فشارهای برکنش، نشت، ارتفاع پیزومتریک، تراز آب، تغییر شکل ها و جابه جایی ها، تغییرات دما و یا شتاب های ناشی از زلزله باشد.

در این تحقیق، ابتدا ابزار دقیق نصب شده در سدها بتنی مورد مطالعه قرار گرفته اند و در ادامه سیستم رفتارنگاری سد بتنی دوقوسی کارون 3 به  لحاظ کمی و کیفی ارزیابی شده و رفتارسنجی این سد با استفاده از نتایج ابزار دقیق انجام شده است. سپس ،رفتار سد بتن غلتکی جگین با استفاده از نتایج ابزار دقیق و انجام تحلیل برگشتی(با استفاده از نرم افزار اجزای محدود ANSYS) مورد بررسی قرار گرفته و با انجام تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی روی سد جگین، پایداری این سد تحت بارها وارده کنترل شده است.

نتایج بدست آمده نشان می دهند که هر دو سد کارون 3 و جگین در دوران آبگیری رفتار طبیعی و مناسبی از خود نشان داده اند و ابزار دقیق نصب شده به لحاظ کمی و کیفی در وضعیت خوبی قرار دارند. همچنین، نتایج تحلیل برگشتی سد جگین در دوران بعد از اولین آبگیری همخوانی خوبی با نتایج حاصل از قرائت دستگاه های رفتارنگاری دارد. لذا می توان چنین نتیجه گیری نمود که تحلیل برگشتی روشی مناسب برای رفتار سنجی سدها در دوران بهره برداری می باشد.

 

پژوهشگران حامد مهدیلو ترکمانی (دانشجو)، محمد اسماعیل نیا عمران (استاد راهنما)