مشخصات پژوهش

صفحه نخست /توانمندسازی جوامع محلی حوزه ...
عنوان توانمندسازی جوامع محلی حوزه طرح ساماندهی و مدیریت گلازنی منطقه آرمرده و روستای هه واره خول (شهرستان بانه، استان کردستان) با هدف ارتقاء سطح معیشت پایدار (بر اساس پروژه در حال اجرای منطقه)
نوع پژوهش مقاله ارائه شده کنفرانسی
کلیدواژه‌ها مدیریت مشارکتی- جنگلداری محلی- معیشت جایگزین- زاگرس شمالی
چکیده این مقاله بر اساس پروژهای که هم اکنون در منطقه آرمرده و روستای هه واره خول بانه در حال اجراست به نگارش درآمده است. پروژهای که با مشارکت مردم محلی روستاها، مرکز پژوهش و توسعه جنگلداری زاگرس شمالی و انجمن در منطقه پایه UNDP-GEF/SGP غیردولتی دامون و با حمایت برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه ریزی و شکل گرفت. بر این اساس به منظور استفاده از مردم محلی برای مدیریت و حفظ جنگل و استفاده از وابستگی مردم به جنگل در این امر با استفاده از روش های مشارکتی با کمک مردم و با اسفاده از پیشنهادات آنان که مراحل این پروژه پایه ریزی شد. برای این کار 8 روستا و مجموعه کخ های منطقه آرمرده و روستای هه واره خول به عنوان روستاهای هدف انتخاب و در این روستاها کارگاه های مشارکتی با حضور اکثر اهالی روستاها برگزار گردید و مجموعه اظهارات و پیشنهادات مردم در این روستاها با استفاده از روشهای ویژه مشارکتی مورد بررسی و اولویت بندی قرار گرفت که در نهایت سه روستای وشترمل، هه واره خول و کوخ مامو به عنوان محل اجرای پروزه انتخاب گردید مطابق نتایج کارگاه های مشارکتی مقرر گردید که در روستای وشترمل زنبورداری، در روستای ههواره هول باغداری و پرورش نهالهای جنگلی و در روستای کوخ مامو دامداری نیمه مدرن یا زنبورداری به عنوان معیشت های جایگزین به اجرا درآید. مطابق نتایج و گزارش های پیشرفت پروژه تا آبان ماه 1387 پروژه زنبورداری وشترمل به طور کامل و بخشی از پروژه روستای هه واره خول به انجام رسیده. نتایج حاکی از این است که زنبورداری روستای اشترمل خیلی موفق بوده و پروزه توانسته است در کنار حفظ جنگل، ایجاد حس مشارکت در میان اهالی روستا و کسب درآمد بیشتری برآی مردم، از تولیدات و محصولات فرعی جنگل به عنوان منبعی برای اسفتاده زنبور عسل در تولید عسل بهره بگیرد.
پژوهشگران لیلا رضازاده (نفر پنجم)، بنفشه قدرتی (نفر چهارم)، سمیرا سلیمی (نفر سوم)، هدایت اله غضنفری (نفر دوم)، اسعد مهدوی (نفر اول)